توریسم پزشکی و جراحی زیبایی بینی
در سالهای اخیر گردشگری بهعنوان صنعت بدون دود، به منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداختهای بسیاری از کشورها تبدیل شده است. این صنعت یک صنعت منحصربهفرد اقتصادی تلقی میشود و طرفداران بسیاری دارد. رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در ۵۰ سال اخیر نشاندهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است. یکی از موارد مهم در گردشگری، توریسم سلامت است که در ایران به دلایل بسیاری رشد یافته است. گردشگری سلامت بهعنوان خدمتی به نسبت نوظهور، در بازار گردشگری امروزه مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته در این میان کشورهای در حال توسعه بهدلیل هزینههای پایینتر نسبت به کشورهای توسعهیافته به مقاصد مهمی برای دریافت خدمات پزشکی تبدیل شدهاند.
البته این نوع گردشگری بهدلیل حساسیت بالا و اهمیت سلامت افراد، نیاز به استانداردهایی دارد که این استانداردها شامل وجود دانش فنی، علمی و همچنین زیرساختهای پزشکی و درمانی است. در این میان، کشورهایی در منطقه آسیا مانند ترکیه، مالزی، هند، ایران و امارات متحده عربی با بهرهگیری از دانش علمی و همچنین حمایتهای مالی و غیرمالی از برنامههای توسعه گردشگری سلامت بهویژه گردشگری درمانی و در نتیجه ایجاد خدمات با استاندارد لازم و قیمت مناسب، توانستهاند به موفقیتهای قابل قبولی در این بازار دست یابند.
ایران مقصدی محبوب در توریسم پزشکی و جراحی زیبایی بینی
هماکنون نهتنها خود ایرانیها بلکه بسیاری از افراد از کانادا، اتریش، آمریکا و کشورهای همسایه با عنوان گردشگری پزشکی برای انجام عمل زیبایی بینی به ایران سفر میکنند. بالا بودن کیفیت خدمات انجام شده و میزان رضایتمندی بیماران در کنار هزینه پایین و مناسبی که در ایران و در مقایسه با کشورهایی مانند کانادا، استرالیا یا آمریکا حتی کشورهای همسایه ایران انجام میشود، باعث شده تا متقاضیان خارجی عمل زیبایی بینی در ایران بسیار زیاد شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، گردشگری سلامت یا درمانی یکی از موضوعات جدید در عرصه گردشگری والبته پزشکی بهشمار میآید که هماکنون در ایران رو به رشد است. هزینه پایین عمل زیبایی بینی و همچنین کیفیت بالای این عمل در ایران باعث شده تعداد افرادی که برای عمل زیبایی بینی به ایران مراجعه میکنند، همواره افزایش یابد.
در کنار کیفیت بالای خدمات پزشکی در ایران، این کشور به دنبال افزایش جذب گردشگران پزشکی خارجی برای انجام عملهای زیبایی در ایران است. بنا بر گزارشهای موجود، بسیاری از اتباع خاورمیانه، آسیای مرکزی، اروپا، استرالیا و آمریکا برای انجام عمل زیبایی بینی به ایران سفر میکنند. دکتر علیرضا فدایی نائینی فوق تخصص عمل زیبایی بینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد: «هزینه جراحی زیبایی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا به گونهای است که قابلیت جلب متقاضیان خارجی را دارد.» وی تاکید کرد: «هماکنون متداولترین عمل جراحی زیبایی، جراحی زیبایی بینی است.» وی در ادامه مصاحبه بیان کرد: «سطح انجام جراحی پلاستیک در ایران بسیار بالا بوده و ایران میتواند در این زمینه به سادگی با کشورهای غربی و بهطور کلی با کشورهای جهان رقابت کند.»
مشکلات حوزه گردشگری سلامت و جراحی زیبایی بینی
متاسفانه بهدلیل نبود سیستمهای نظارتی کارآمد و دقیق در حیطه جراحی زیبایی برخی از عملها کیفیت مناسبی ندارند، البته شاید مسوولان نظارتی سرگرم موارد دیگری باشند که از اولویت بیشتری در مقایسه با جراحی زیبایی بینی برخوردار است. وی در ادامه تصریح کرد: حدود چند صد هزار متخصص گوش و حلق و بینی، متخصصان پوست و ۳۰۰ فوقتخصص جراحی زیبایی بینی پاسخگوی سیل انبوه متقاضیان انجام عملهای زیبایی ایران نیستند و باعث شده تا بخشی از بار انجام عملهای زیبایی بر دوش همکاران پزشک عمومی قرار گیرد. در این شرایط نیز بهدلیل عدم آموزش کافی اغلب کیفیت جراحی زیبایی بینی کاهش مییابد.
مسائل مالی باعث میشود پزشکان به انجام خدمات زیبایی رو بیاورند، چراکه در سیستمهای غیر زیبایی بیمه دخیل است و بهدلیل حجم زیاد بدهی سیستم بیمه به پزشکان، پزشکان عمومی به زیبایی روی آورده که در نتیجه ممکن است کاهش کیفیت را به همراه داشته باشد. متاسفانه حتی در برخی موارد مشاهده شده که افراد غیر پزشک یا حتی فردی که تنها در اتاق عمل ناظر بوده و کمک کرده نیز اقدام به انجام خدمات زیبایی کند؛ بنابراین لازم است تا نظارت بیشتری صورت بگیرد. با این وجود معتقدم عملهای زیبایی در ایران خوب و با قدرت پیش میرود و به راحتی قابل رقابت با بسیاری از کشورهای توانمند دنیا است.
مطالب مرتبط: